Voluntary Travelling

"Saving Elephants by helping people" ~ SLWCS

Veel mensen vragen zich af hoe een reis zoals de mijne tot stand komt. Allereerst moet je er honderd procent achter staan. Vijf maanden van huis in een vreemde cultuur is niet niks en daar hoort dan ook een megavoorbereiding bij. Mij wordt of werd dan ook vaak gevraagd hoe ik aan projecten ben gekomen zoals het project waar ik nu op werk. De beste tip daarvoor: bedenk van tevoren welke regio je wil zien en wat voor soort werk je zou willen doen: het aanbod is anders niet door te komen. Het kan ook helpen van tevoren een maximaal bedrag vast te stellen dat je wil uitgeven want de prijzen lopen snel op.

Zelf werk ik op dit moment voor de Sri Lanka Wildlife Conservation Society. Een onderzoeksgroep die zich bezighoudt met het human-wildlifeconflict in de omgeving van het Wasgamuwa National Park. We richten ons hier voornamelijk op de problemen die ontstaan doordat olifanten richting de boerderijen komen en de gewassen vertrappen en opeten. 60-80 boeren worden in dit gebied per jaar gedood tijdens een poging om hun land te beschermen. Aan de andere kant kost het conflict per jaar ook ruim 250 olifanten het leven. De conservation society is zeven dagen per week bezig om het probleem in kaart te brengen en oplossingen te vinden waarbij zowel de boeren als de olifanten beschermd worden.

Na vier dagen werken zit mijn broek (een van de vier voor vijf maanden) van onder tot boven onder de modder, net als mijn schoenen en ben ik dus helemaal geïntregeerd in het project. Gelukkig ben ik in die vier dagen ook al praktisch een local geworden en kan ik prima op slippers of blote voeten. De werkzaamheden zijn meestal 's ochtends van 9-13, terwijl we 's middags (rond 15.30) telkens met de jeeps richting het waterresevoir of de boomhut gaan voor een observatie van het gedrag van de olifanten. De taken 's ochtends wisselen steeds: het maken van plots waarbinnen alle planten worden geanalyseerd om over twee weken te zien hoeveel schade de olifanten daar hebben aangericht en hoe vaak ze daar dus zijn. Of, om diezelfde reden, het onderzoeken van olifantenpoep om te zien wat de dieren eten, hoe groot ze zijn en waar ze langs trekken. De afgelopen twee dagen hebben we vooral met de farmers in de omgeving gewerkt: het aanplanten van sinaasappelbomen (olifanten haten de geur van citrusvruchten dus dan komen ze niet meer op de gewassen af) en het bezoeken van boeren die getroffen zijn door olifanten. Juist doordat de organisatie ook dit soort gesprekken aangaat proberen ze de locals te laten zien dat ze niet alleen aan de kant van de dieren staan en dat er een oplossing gezocht wordt die voor beide partijen het beste is. Zo helpt de society de bevolking onder andere ook met de wederopbouw van hun huizen als de olifanten binnengevallen zijn (het is onvoorstelbaar om te zien dat ze daadwerkelijk hele muren omver krijgen en huizen praktisch tot de grond toe afbreken op zoek naar voedsel). Bijbehorende trauma's zijn helaas niet weg te nemen, dus het probleem zal nooit honderd procent opgelost kunnen worden. Maar toch houden we vast aan de positieve gevolgen van de ingrepen die al zijn gedaan en hopen we dat er meer respect zal ontstaan richting deze waanzinnige beesten. In dit park geven we nog lang niet op!

Belangrijk is nog om te vermelden dat op dit project met wilde olifanten gewerkt wordt. Er zijn meerdere mensen geweest die me vertelden dat ze ook altijd al eens met olifanten hadden willen werken, maar dat is hier echt niet het geval. In plaats van met olifanten, werken we voor olifanten: het project is compleet gericht op onderzoek en er is dus geen direct contact met de dieren. Mocht je zoiets zoeken dan kun je beter in Thailand terecht, maar zorg dan wel dat je met een betrouwbare organisatie gaat die het welzijn van de dieren voorop stelt en niet het geld dat ze vangen door de vrijwilligers die erop af komen. Denk zeker ook twee keer na of dat echt is wat je wil, want een project als dit is geweldig en geeft je hoe dan ook het gevoel dat je wat leert EN betrokken raakt bij het lokale leven en het behoud ervan. En lieve volgers: Sri Lanka is het waard om behouden te blijven want de natuur, de cultuur en de mensen hier hebben nu al mijn hart gestolen, het hele eiland is ongelooflijk waanzinnig mooi!

Casper

Mooie formele promotie ;)

De modder is een leuk detail. Schoon blijven is er nooit bij met dat soort dingen.

Nienke

Goed verhaal, best indrukwekkend als je het zo zwart op wit ziet! Ook voor jou denk ik...

Wendy

Mooi project en mooi geschreven! Je kan zo voor een reis magazine gaan schrijven. Mij heb je in ieder geval overtuigd :) Succes op je project en dikke kus xx

Oma

Leuk om nu al wat te horen. We hebben het met veel plezier gelezen. En lief zijn voor de olifanten, want je weet: they never forget!

Carlijn

Heeyy Meikiee! Wat goed en mooi om te lezen! Liefs x